ProSweets Cologne 2018

ProSweets Cologne 2018

Das Logo ist ein international geschütztes Warenzeichen. Das Nutzungsrecht für Journalisten ist auf die Berichterstattung über diese Messe beschränkt. Form und Farbe dürfen nicht geändert werden. The Logo is an international trademark. Journalists are granted a limited right to use it for the coverage of this Trade Fair. Neither form nor colour may be altered.Nel ciclo produttivo di prodotti dolciari e snack il confezionamento svolge un ruolo essenziale: freschezza e qualità dei prodotti, spesso delicati, devono rientrare nel concept della confezione. Gli esperti del Fraunhofer Institut (Istituto per microsistemi e tecnologie a stato solido – EMFT) hanno illustrato alcune premesse fondamentali.

In riferimento ai prodotti alimentari agli occhi dei consumatori contano per esempio soprattutto le caratteristiche sensoriali: soft o crunchy, succoso o friabile, cremoso o in pezzi, il consumatore si aspetta di percepire la differenza dando sempre per scontata la massima freschezza. I ricercatori e le ricercatrici del Fraunhofer studiano nuove soluzioni per poter definire in modo rapido e sicuro il grado di freschezza dei prodotti alimentari e le aspettative dei consumatori. La sfida da affrontare è che ogni prodotto si comporta e invecchia in modo diverso a seconda delle condizioni di conservazione e delle sue caratteristiche sensoriali, come consistenza e aroma; potrebbe quindi essere molto complesso elaborare delle strategie adeguate per determinare tali alterazioni. Sono necessarie strategie mirate.

Inoltre le condizioni quadro specifiche presenti lungo la filiera di processo sono determinanti ai fini dell’effettiva durata del prodotto; le condizioni di conservazione devono per esempio essere rigorosamente rispettate lungo l’intero percorso dal produttore al consumatore.

All’Istituto Fraunhofer per microsistemi e tecnologie a stato solido (EMFT) e all’Istituto Fraunhofer per ingegneria dei processi e confezionamento (IVV) gli esperti lavorano da alcuni anni a sistemi di sensori intelligenti e metodi di rilevamento delle caratteristiche sensoriali e del gusto degli alimenti. L’obiettivo è indicare “al momento” al consumatore, ma anche al produttore, il grado di freschezza e lo stato sensoriale ottimale degli alimenti.

Un possibile approccio è per esempio da individuare nell’integrazione nella confezione di indicatori cromatici che, attraverso il cambio di colore, indicano che un alimento non è più commestibile ovvero non soddisfa più i requisiti sensoriali specifici in termini di gusto. Gli scienziati del Fraunhofer EMFT, in collaborazione con i colleghi del Fraunhofer IVV, hanno sviluppato un corrispondente sistema di indicatori volto a rilevare il sapore rancido. Il principio su cui si basano i lavori sono sensori che, variando le proprie caratteristiche, rilevano la presenza di determinate sostanze che si formano in caso di deterioramento o alterazioni sensoriali degli alimenti e pregiudicano il gusto di un prodotto.

Gli scienziati del Fraunhofer IVV indagano le vere componenti fondamentali del gusto. Per esempio è possibile visualizzare le informazioni relative al grado di freschezza di un alimento tramite un semplice cambio di colore. I progetti attuali delle ricerche del Fraunhofer riguardano la produzione elettrica di dati e la loro digitalizzazione, generando per le aziende alimentari, ma anche per i clienti finali, nuove opportunità di previsione e monitoraggio dello stato dei prodotti alimentari confezionati.

I processi di stoccaggio variano notevolmente da prodotto a prodotto. Anche in futuro non sarà possibile sviluppare dei sensori e dei detettori universali, applicabili indifferentemente a qualsiasi prodotto alimentare. I processi di alterazione dipendono per esempio anche dalle differenti materie grasse. La vera sfida dei ricercatori consiste quindi nell’effettuare un’analisi specifica del deterioramento e/o della qualità per i vari alimenti al fine di ricavare così dei metodi di rilevamento idonei.

Nell’ambito del programma collaterale di ProSweets Cologne la piattaforma specializzata Confectionerynews.com propone, presso lo “Speakers Corner”, conferenze in tema di packaging; il confezionamento tuttavia sarà affrontato anche sull’Expert-Stage di ISM, dove l’Istituto di ricerche di mercato Innova Market Insights illustrerà al pubblico interessato di entrambe le rassegne lo stato attuale e le confezioni del futuro.

Altri temi affrontati a ProSweets Cologne 2018

Ingredients: restano un tema importante, presentato con competenza da aziende leader, fra cui Döhler, GNT e Olam. La DLG (Società Tedesca per l’Agricoltura) organizzerà come sempre visite guidate in fiera. La mostra speciale “Ingredients” sarà replicata, offrendo alle aziende del relativo segmento un interessante modello di partecipazione.

L’elenco degli espositori di ProSweets Cologne 2018 è già consultabile on-line. E’ anche già possibile ordinare i biglietti, che come nel 2017 valgono anche per ISM e viceversa i biglietti di ISM consentono di accedere a ProSweets Cologne.

ProSweets Cologne è patrocinata dalla BDSI – Associazione federale tedesca dell’industria dolciaria, da Sweets Global Network e.V. (SG), DLG e.V. (Società Tedesca per l’Agricoltura) e dal ZDS – Istituto Tecnico Centrale dell’Industria Dolciaria Tedesca.

www.prosweets-cologne.comwww.ism-cologne.com

 Kölnmesse è leader internazionale nell’organizzazione di fiere del food e manifestazioni sulla lavorazione di bevande e prodotti alimentari. Fiere come Anuga, ISM e Anuga FoodTec sono leader mondiali consolidati. Kölnmesse organizza fiere del food non solo a Colonia, ma anche in molti altri mercati emergenti di tutto il mondo, come per esempio in Brasile, Cina, Colombia, Giappone, India, Italia, Tailandia, Stati Uniti e negli Emirati Arabi Uniti, dedicate a varie tematiche e contenuti. Con queste attività a livello globale Kölnmesse offre ai propri clienti eventi su misura in diversi mercati, a garanzia di un business sostenibile e di carattere internazionale.

www.global-competence.net/food/

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ProSweets Cologne 2018

 With over 300 exhibitors, ProSweets Cologne 2018, the international supplier fair for the sweets and snacks industry, is as usual presenting itself with a broad alignment.

In addition to the leading suppliers from the supplier industry, once again numerous smaller and medium-sized companies are represented at the trade fair. These are particularly essential for special solutions within the production processes. Beyond this, the coming ProSweets Cologne will also underline the significance of the packaging and technology section. Among others, together with the Fraunhofer Institute and designers, Kölnmesse is organising the “Function meets Design” special event. Acknowledged experts will also be addressing various themes from the packaging section in the lecture programme. In addition, in the scope of ISM, the world’s largest trade fair for sweets and snacks, which is being staged parallel once more, the “ISM Packaging Award powered by ProSweets Cologne” will be conferred again.

Packing plays a decisive role in the production process of sweets and snacks. The freshness and quality aspects of the in some cases sensitive products have to integrated into the packing concept. The experts from the Fraunhofer Institute – Research Institution for Modular Solid State Technologies (EMFT) – have described several important basic prerequisites.

For instance, if one asks the consumers particularly the sensory characteristics count when it comes down to food. Soft or crunchy, juicy or crumbly, creamy or chunky: The consumer always expects these differences in top fresh quality.

Fraunhofer researchers are working on new solutions that enable the degree of freshness of foodstuffs and the consumers’ expectations to be determined fast and clearly. The challenge here: Each foodstuff behaves differently and ages differently – depending on the storage conditions and depending on its respective sensory characteristics such as texture and aroma. Suitable detection strategies for such changes can thus be a highly complex matter. Targeted strategies are necessary.

Furthermore, the individual framework conditions across the process chain decisively influence the actual durability. For instance, storage conditions have to be precisely adhered to from the manufacturer through to the consumer. At the Fraunhofer Research Institution for Modular Solid State Technologies (EMFT) and at the Fraunhofer Institute for Process Engineering and Packing IVV, experts have been working on intelligent sensor systems and methods to record the sensory characteristics and the enjoyment value of foodstuffs for years. They aim to show the consumer, but also the manufacturer, the degree of freshness and the optimum sensory condition of foodstuffs “at a glance”.

A possible approach could for example be the integration of indicator dyes in the packaging, which show that a foodstuff is no longer edible by changing colour or that the specific sensory demands in terms of the enjoyment value are no longer fulfilled. In this way, scientists from the Fraunhofer EMFT together with their colleagues at the Fraunhofer IVV have developed a corresponding indicator system for rancidity. The basic principle of the studies are sensory materials, which by changing their characteristics indicate the presence of certain substances, which arise when food has gone off or has undergone sensory changes that limit the enjoyment value of a foodstuff.

The scientists at the Fraunhofer IVV are researching into what aspects really count to provide a taste experience. The information about the degree of freshness of a foodstuff is for instance indicated by a simple change in colour. Current concepts of the Fraunhofer developments refer to the electrical data output and its digitalisation. This provides manufacturers of foodstuffs, but also the end customers with new possibilities of predicting and also tracing the condition of packed food.

Storage processes can be very different for different foodstuffs. There is not going to be a universal sensor and detector unit in future, which can be generally implemented for all foodstuffs across the board. Change processes happen already for instance for different fat contents in food. The actual challenge for the researchers thus involves carrying out an individual perishing or quality analysis for different foods and using these to find suitable detection methods.

Furthermore, the event programme of ProSweets Cologne also includes lectures on packing themes among others by the expert platform Confectionerynews.com in the scope of the “Speakers Corner” format. Packing is also a theme on the Expert Stage of the accompanying ISM. Especially the market research institute, Innova Market Insights, will present the current status quo as well as forward-looking packing solutions to the interested listeners of both trade fairs.

Further themes at ProSweets Cologne 2018:

Ingredients: They remain an important theme, which is among others going to be competently addressed by leading companies such as Döhler, GNT and Olam. Once again, DLG e.V. (German Agricultural Society) will be offering tours around the show.

The successful special event “Ingredients” is being continued and offers companies from the ingredients segment an attractive participation model.

The exhibitor list of ProSweets Cologne 2018 is immediately available online. Admission tickets can also be ordered already. As in 2017, the ProSweets Cologne admission tickets are also valid for visiting ISM and vice versa the ISM admission tickets entitle the holders to visit ProSweets Cologne.

ProSweets Cologne is sponsored by the Federal Association of the German Sweets Industry (BDSI), Sweets Global Network e.V. (SG), the German Agricultural Society (DLG e.V.) and the Central College of the German Sweets Industry (ZDS).

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 Kölnmesse is an international leader in organising food fairs and events regarding food and beverage processing. Trade fairs such as the Anuga, ISM and Anuga FoodTec are established world leaders. Kölnmesse not only organises food trade fairs in Cologne, Germany, but also in further growth markets around the globe, for example, in Brazil, China, Colombia, India, Italy, Japan, Thailand, the United States and the United Arab Emirates, which have different focuses and contents. These global activities enable us to offer our customers a network of events, which in turn grant access to different markets and thus create a basis for sustainable and stable international business.

For further Information http://www.global-competence.net/food/